بونسای - بونسای چیست؟
نوشته شده توسط : hr

بونسای چیست؟

3951bf5b743c8d8d1f69193940eea7c8

بونسای چیست؟
بونسای به درخت‌هایی  گفته می‌شود که در طبیعت در اندازه‌های بزرگ و چند متری  وجود دارد ولی با کمک روش‌های خاص پرورش که بیشتر شامل هرسمی‌شود گیاه را در اندازه خیلی کوچک‌تر نگه می‌دارند و اجازه رشد بیشتر نمی‌دهند.

تفاوت درختان یا گیاهان بونسای شده با سایر گیاهان:
بونسای به علت رشد در یک محیط محدود، از نظر تبادلات غذایی، اندکی با گیاهی که در باغچه یا جنگل رشد می‌کند متفاوت دارد. یک درخت ریشه‌ی خود را برای جذب مواد غذایی در خاک گسترش می‌دهد و شاخ و برگ آن با توجه به میزان مواد غذایی و نور و … که از محیط می‌رسد، رشد می‌کند. درخت تا جایی که ریشه توانایی ارسال مواد غذایی به بالا را دارد، قد می‌کشد.
اما در بن سای این‌طور نیست. میزان تبادلات ریشه و اندام هوایی در بن سای، به پرورش دهنده آن بستگی دارد. این میزان هرچه بیشتر باشد، بن سای بلندتر می‌شود و بر عکس. و باید مواد غذایی رو به صورت جداگانه به بونسای بدهیم.
تفاوت دیگر بن سای با گیاه معمولی عمر بیشتر آن است. چون ریشه و شاخ و برگ بن سای دائم در حال هرس شدن هستند، همواره تولید اندام‌های جوان می‌کنند. ریشه هم به علت کوتاه بودن قد درخت برای ارسال مواد غذایی زیاد دچار مشکل نمی‌شود.
شرایط نگهداری بونسای ها بسته به اینکه محل نگهداری فضای بسته (اتاق) است یا فضای آزاد، گونه‌ی گیاه تفاوت دارد، اگر بیرونی بود مثل نارون یا افرا یا کاج‌ها باید بیرون و اگر مثل فیکوس اپارتمانی بود باید در آپارتمان نگهداری کرد.
گیاهان سایه پسند مثل فیکوس‌ها برای اتاق‌های کم نور و درختانی مثل انواع میوه هاو زیتون برای اتاق‌هایی که روزانه چند ساعتی از تابش خورشید و هوای آزاد بهره‌مند می‌شوند، مناسب هستند.
درختان زیبایی چون انواع افرا، بلوط، گل کاغذی شفلرا کاج و انواع سوزنی برگ‌ها برای بن سای فضای آزاد بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. انواع درختان میوه را هم میتوان به بونسای تبدیل کرد مانند بونسای انار یا بونسای سیب و پرتقال یا بونسای انگور.

بونسای درخت سیببونسای درخت سیب

بونسای درخت مو یا انگور

بونسای درخت مو یا انگور

عکس بونسای درخت پرتقال

بونسای درخت پرتقال

خاک مناسب بونسای:
در گلدان‌های بن سای بافت خاک با گلدان‌های معمولی تفاوت دارد. زهکشی و توانایی نگهداری آب باید زیاد باشد. به طور متوسط هر گلدان روزانه یک بار آبیاری می‌شود؛ بنابراین باید از زهکشی مطلوب برخوردار باشد، در عین حال باید توانایی ذخیره و نگهداری آب و مواد غذایی را هم داشته باشد. به اصطلاح نباید به راحتی آبشویی شود. یک خاک خوب باید همزمان دو خصوصیت زهکشی، نگهداری آب و مواد غذایی را داشته باشد. البته نوع بونسای در انتخاب خاک خیلی مهم هست.
متأسفانه بسیار دیده شده بونسای های بیرونی رو به جای آپارتمانی می‌فروشند که بلافاصله بعد از بردن به منزل ریزش برگ و سپس خراب میشن.
در موقع خرید به نوع آپارتمانی بودن و بیرونی بودنان دقت نمایید.
برگ‌ها و سر شاخه‌های بونسای ها باید مرتب هرس شود تا رشد علفی نکند.
سم پاشی باید نسبت به نوع بونسای در زمان مناسب انجام شود.
طریقه ساخت بونسای در یک جمله کوتاه و کوچک نگه داشتن گیاه در گلدان و اجازه ندادن رشد طولی به گیاه و همچنین حالت دادن شاخ و برگ‌ها با سیم به شکل دلخواه.
قیمت یک بونسای را سن و سال، نوع گیاه و طراحی شاخ و برگان مشخص می‌کند. برای مطالعه راهنمای خرید بونسای اینجا کلیک کنید.

بونسای گل کاغذیبونسای گل کاغذی

 

عکس بونسای بنجامین

بونسای بنجامین

بونسای چیست؟

عکس بونسای افرا قرمز

بونسای افرا قرمز

 




:: موضوعات مرتبط: بونسای , ,
:: بازدید از این مطلب : 3036
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: